Charlie ei surffaa: Luo pelaajahahmo
Luo amerikkalainen pelaajahahmo
Kampanja 2 - USMC 1969 - CeS 5.1
USMC Photograph
1. HAHMOLOMAKKEET
Hahmosi varsinainen ura valitaan myöhemmin, mutta näin aluksi voit käyttää värvättyjen hahmolomaketta (odt pdf)
Värvättyjen varusteet löytyvät tästä: odt pdf
Muut amerikkalaisten hahmojen hahmolomakkeet ovat:
Upseeri (odt pdf)
Lääkintämies (odt pdf)
Voit myös hyötyä Hessu H:n väsäämästä taulukkolaskentasovelluksesta, joka laskee arvoja puolestasi. (xlsx).
Lisäksi voit halutessasi hyödyntää painojen laskemisessa siihen tehtyä exceliä xlsx
2. TAUSTA
Heitä tai valitse hahmosi kotiosavaltio:
Osavaltiotaulukko
d1000
001-020 AL Alabama
021-026 AK Alaska
027-035 AZ Arizona
036-046 AR Arkansas
047-120 CA California
121-131 CO Colorado
132-146 CT Connecticut
147-152 DE Delaware
153-158 DC District of Columbia
159-184 FL Florida
159-184 GA Georgia
185-206 HI Hawaji
207-213 ID Idaho
214-220 IL Illinois
221-268 IN Indiana
269-292 IA Iowa
293-309 CA California
310-322 KS Kansas
323-339 KY Kentucky
340-358 LA Louisiana
359-365 ME Maine
366-384 MD Maryland
385-410 MA Massachusetts
411-449 MI Michigan
450-468 MN Minnesota
469-481 Mississippi
482-503 MS Missouri
504-510 MT Montana
511-519 NE Nebraska
520-525 NV Nevada
526-532 NH New Hampshire
533-564 NJ New Jersey
565-571 NM New Mexico
572-651 NY New York
652-675 NC North Carolina
676-682 ND North Dakota
683-730 OH Ohio
731-745 OK Oklaholma
746-756 OR Oregon
757-810 PA Pennsylvania
811-817 RI Rhode Island
818-832 SC South Carolina
833-839 SD South Dakota
840-859 TN Tennessee
860-905 TX Texas
906-912 UT Utah
913-918 VT Vermont
919-940 VA Virginia
941-957 WA Washington
958-970 WV West Virginia
971-992 WI Wisconsin
993-998 WY Wyoming
999-1000 (heitä uudestaan)
Heitä tai valitse hahmosi etninen tausta:
Heitto Etninen tausta ja vaikutukset
--------------------------------------
01-50 Kaukasialainen
01-64 Integroitunut ("tyypillinen valkoinen jenkki" ilman voimakasta etnisyyttä)
65-69 Muu eurooppalainen (voimakkaasti etninen) KOU+1, VET+1, ylennykset -2
70-75 Irlantilainen KOK+1, KOU-3,
76-85 Italialainen VET+1, KOU-3, MAK+2
86-95 Juutalainen ÄLY+1, KOU+2
96-100 Punaniska ÄLY-1, VET-1, KOU-6, HAJ-1
51-75 Afroamerikkalainen KUN+1, KOK+1, KOU-6, ylennykset -5
76-85 Latinalaisamerikkalainen
01-70 Meksikolainen KOK-2, KET+1, KOU-6, ylennykset -2
71-80 Puertoricolainen KOK-2, KET+1, KOU-6, ylennykset -2
81-89 Kuubalainen KOK-2, KET+1, KOU-6, ylennykset -2
90-95 Keski-Amerikkalainen KOK-2, KET+1, KOU-3, ylennykset -2
96-100 Etelä-Amerikkalainen KOK-2, KET+1, KOU-3, ylennykset -2
85-90 Orientaali
01-60 Kiinalainen / Taiwanilainen KOK-3, KET+1, VII+1, ylennykset -2
61-80 Hawajilainen KOK-1, ylennykset -2
81-90 Japanilainen KOK-3, KET+2, TAH+2, ylennykset -2
90-95 Filippiiniläinen KOK-2, KET+1, ylennykset -2
96-97 Vietnamilainen Vähättelee KOK, KET+2, KOU-3, ylennykset -2
98-100 Muu (valitse tausta, esim. malesialainen) KET+1, KOU-3, ylennykset -2
91-93 Amerikan intiaani
01-30 Ylväs, vanhanaikainen intiaani
KET+1, VII+2, VET+1, KOU-5, MUI+1, KUU+2, NäK+2, HAJ+2, ylennykset -2
31-100 Moderni rappioitunut reservaatti-intiaani
KET+1, KOU-6, KUU+1, NäK+1, HAJ+1, ylennykset -4
94-100 Muu (esim. arabi, intialainen) KOU-5, ylennykset -2
Heitä hahmosi etniselle taustalle intensiivisyys 3x(5d6) ja merkitse se hahmolomakkeelle taustan perään.
3. OMINAISUUDET
Heitä hahmollesi joukko tärkeitä ominaisuuksia. Taistelutoiminnassa on eniten hyötyä ominaisuuksista KUN, KOK, KET ja TAH.
Tähdellä (*) merkityt ominaisuudet voi vähätellä tai panostaa tai heittää normaalisti. Voit panostaa jopa kolmeen ominaisuuteen jolloin saat tavallista parempia arvoja niihin, mutta jokaista panostettua ominaisuutta kohden sinun on vähäteltävä yhtä ominaisuutta:
Vähätelty: (4d6)/2
Tavallinen: 4d6-4 , vähintään 3
Panostettu: Heitä 4d6, ota parempi (tulos-4) TAI (tulos+16)/2
Huomaa, että Ominaisuus voi olla murtoluku.
HUOM! Nyt vuonna 1969 Merijalkaväki joutuu jo ottamaan huonokuntoisempia vapaaehtoisia riveihinsä. Hahmosi ei enää tarvitse panostaa KUN. Lisäksi ellei etninen tausta, Edut tai Haitat määrittele toisin, merijalkaväen hahmo saa vähätellä haluamiasi ominaisuuksia.
Heitä seuraavat ominaisuudet (muista ottaa mukaan kohdan 2. Tausta antamat muuttujat):
Kunto KUN *
Koko KOK *
Ketteryys KET *
Äly ÄLY *
Viisaus VII *
Tahdonvoima TAH *
Vetovoima VET *
Koulutus KOU *
Heittämäsi KOU kertoo hahmosi koulunkäynnistä seuraavaa:
KOU 0- 4: Ala-aste
5- 8: Yläaste
9-12: Lukio
13-14: Yliopisto
15-17: Maisteri
18-20: Professori
Heitä hahmosi ammatti (d100 + KOU):
01-25 Ei ammattia
26-30 Rikollinen (on rikosrekisteri)
31-60 Tehdastyöläinen
61-80 Käsityöläinen (mekaanikko, rakennustyöläinen tms. Päätä itse tarkemmin)
81-100 Maanviljelijä, kalastaja tms.
101- Opiskelija (päätä pääaine)
Heitä hahmosi ammatille intensiivisyys 3x(5d6) ja merkitse se hahmolomakkeelle ammattinimikkeen perään.
Heitä hahmosi ikä (10+KOU+1d6, kuitenkin vähintään 18)
Muisti MUI 4d6-4 , vähintään 3
Kuulo KUU 4d6-4 , vähintään 3
Näköaisti NÄK 4d6-4 , vähintään 3
Hajuaisti HAJ 4d6-4 , vähintään 3
Makuaisti MAK 4d6-4 , vähintään 3
Tuntoaisti TUN 4d6-4 , vähintään 3
Heitä luonteenpiirteet (Särmä, Varovainen, Luottavainen, jne.) seuraavasti: Heitä vasemmanpuoleinen luonteenpiirre 5x(3d6). Oikeanpuoleisen arvo on 100-vasemmanpuoleinen. Kun olet saanut luonteenpiirteet heitettyä, saat muokata niitä haluamaasi suuntaan yhteensä 30 pisteen verran.
Raami RAA (3d6+12)
Lihava 29-
Tukeva 25-28
Normaalipaino 22-24
Urheilullinen 21
Hoikka 19-20
Hintelä 17-18
Alipainoinen 15-17
Hyttyssarjalainen -15
Kokemus: KOU/2
Trauma: 4d6-4 , vähintään 3
Säkä: 20-ÄLY
Moraalitaso MT: Laske yhteen seuraavat
Aselaji:
Merijalkaväkisotilas: +11 (eliittisotilas 8 + ammattisotilas 3)
Merimies: + 6 (merimies 3 + ammattisotilas 3)
Sotilasarvo (yksi seuraavista)
E-1 tai E-2 : +0
E-3 : +1
E-4 tai E-5 : +2
E-6 tai E-7 : +3
E-8 tai O-1 : +4
O-2 tai yli : +5
Tulitaistelujen lukumäärä, joihin hahmosi on osallistunut (yksi seuraavista):
0 : -4
Alle 5 : -2
Yli 5 : +1
Liian monta : +4 (hahmoa pelattu vähintään neljässä Ropeconissa)
Evakuointijärjestely: +1 (helikopterilla)
Etujen ja Haittojen antamat MT muutokset
Mitalien antamat MT muutokset
Itsehillintä ITS: 3x(3d6+3)
Taisteluäly TAI: (ITS/10) + MT
Johtajuus: 2d6
3. EDUT JA HAITAT
Heitä hahmollesi vähintään yksi Etu ja yksi Haitta oheisilla taulukoilla.
Voit heittää hahmollesi korkeintaan kaksi Etua, mutta hahmollesi on tällöin heitettävä kaksi Haittaa.
Tai voit myös heittää taulukolla:
01-75 Hahmollasi on 1 Etu ja 1 Haitta
76-100 Hahmollasi on 2 Etua ja 2 Haittaa
Huom! Kaikkia Etuja tai Haittoja ei ole syytä kertoa toisille pelaajille. Kerro ne kuitenkin aina pelinjohtajalle.
Heitä jokaiselle Edulle ja Haitalle intensiivisyys 3x(5d6).
4. URAVALINTA
Tässä vaiheessa sinun tulee valita hahmosi ura. Siirry hahmosi uran mukaiselle hahmonluontipolulle (palaat sieltä sitten aikanaan tämän sivun kohtaan 5. Luppoilua yksikössä):
Värvätty: Melkein kaikki pelaajahahmot ovat värvättyjä. Ei vaatimuksia. Jos KUN on 4 tai alle, KUN nousee 5 pistettä.
Upseeri: Vaatimukset KUN 11+, ÄLY 10+, TAH 10+, KOU 11 tai 12. Särmä 51+. Ei rikosrekisteriä.
Lääkintämies: Vaatimukset KOU 9+. Ei rikosrekisteriä.
5. LUPPOILUA YKSIKÖSSÄ
Valmiit merijalkaväkimiehet ja lääkintämiehet siirtyvät palvelukseen omaan yksikköönsä jossain päin Yhdysvaltoja. Tätä kestää n. 6-7 kk, ennen kuin yksikkö siirtyy Vietnamiin.
Lisää ikää 1 vuosi.
Heitto: d100 alle (100-(5xKUN)): Jos ei onnistu ja KUN on 15 tai yli, KUN laskee yhdellä ja Raami siirtyy 1d3 kohti Lihavaa 29.
Heitä Traumaheitto: Trauma/10 pyöristettynä verran d10 noppia, kohdeluku 6. Listää Traumaa 1d6 pistettä per onnistuminen. Jos 3 tai enemmän onnistumisia, hahmosi tyttöystävä/vaimo jättää hänet ja joudut lisäämään Haitan "Hyvä John".
E-4 korpraalit heittävät: d100 alle VETx3. Jos onnistuu, uusi sotilasarvo on E-5 kersantti (sergeant) ja Trauma vähenee 1d6, ITS nousee 1d6.
E-2 sotamiehet heittävät: d100 alle VETx3. Jos onnistuu, uusi sotilasarvo on E-3 alikorpraali (Lance Corporal) ja Trauma vähenee 1d6, ITS nousee 1d6.
Jos hahmosi ei joutunut aliupseerikouluun tai upseerikouluun, hän saa ÄLY verran kokemuspisteitä, jotka voit sijoittaa miten haluat.
Jos sinulta jää yli kokemuspisteitä, kirjaa puolet niistä kohtaan "Kertyneet kokemuspist".
6. VIIDAKKOKOULUTUS OKINAWALLA
Matkalla Vietnamiin yksikkösi joutuu viideksi vuorokaudeksi viidakkokoulutukseen Okinawalla. Koulutuksessa harjoitellaan johtamista, kiipeilyä, suunnistamista, partiointia ja taistelua.
Hahmosi saa taidot jotka merkitty vihreällä V-kirjaimella hahmolomakkeeseen. Lisäksi voit sijoittaa 10 kokemuspistettä haluamallasi tavalla Sotilaan taidot, Havainnointi, Kommunikointitaidot tai Liikunta -putouksiin.
Jos sinulta jää yli kokemuspisteitä, kirjaa puolet niistä kohtaan "Kertyneet kokemuspist".
7. SAAPUMINEN VIETNAMIIN
Vietnamissa hahmosi joutuu kahden viikon pituiselle tiedustelukomppanian sisänajokurssille. Hahmosi saa 56 kokemuspistettä, jotka voit sijoittaa haluamallasi tavalla seuraaviin putouksiin:
* Asetieto -> Tulenjohto
* Sotilaan taidot -> Merijalkaväen ulkopalvelus
* Havainnointi
* Kommunikointitaidot -> Johtaminen
* Kommunikointitaidot -> Käsimerkit (+VII)
* Liikunta -> Urheilulajit -> Juoksulajit
* Liikunta -> Urheilulajit -> Muut lajit
* Liikunta -> Urheilulajit -> Muut lajit -> Kiipeäminen (erityisen tärkeä)
* Taiteet -> Kuvataiteet -> Valokuvaus -> Järjestelmäkamera (+VII)
* Taiteet -> Kuvataiteet -> Valokuvaus -> Pokkarikamera (+VII)
* Ajotaito -> Vene -> Soutuvene -> Kumivene (+VOI)
Jos sinulta jää yli kokemuspisteitä, kirjaa puolet niistä kohtaan "Kertyneet kokemuspist".
Sikäli kun hahmonluonnissa jäi yli kokemuspisteitä jotka olet merkinnyt kohtaan "Kertyneet kokemuspist", voit nyt sijoittaa ne kuten haluat Sotilaan taidot, Havainnointi, Kommunikointitaidot tai Liikunta -putouksiin.
Laske hahmosi Voima ((Kunto + Koko)/2) VOI
Pituus (PIT): (3 x KOK) + 138 + 1d6 cm
Laske hahmosi Paino: PIT x PIT x RAA /10000 kg
Laske Taistelutahto: TAH x MT / 4
Laske uudestaan Taisteluäly TAI sillä se on voinut muuttua: (ITS/10) + MT
Laske hahmosi Johtajuustekijä JT: Johtajuus + MT
Laske kaikkien taitojen arvot. Jokainen T, P, J ja V opittu ja valinnainen (tässä merkitty X) taitopiste a, b, c ja d puissa lasketaan yhteen ja kerrotaan kolmella. Esimerkki: Hahmollasi on:
a Asetieto P 16 32 64 128 256 512 1024 +ÄLY (= 1)
b Kivääri P P 12 24 48 96 192 384 768 +KET (= 2)
c Kerta ls kiv P P P X 32 64 128 256 512 +KET (= 4)
d M14 P P P P X 36 72 144 288 +KET (= 5)
Jotta saadaan taitoarvo M14 kiväärin kanssa, lasketaan a, b, c ja d tasojen taitotasot (jokainen P, P, J ja V sekä valinnainen on aina 1) yhteen eli 1 + 2 + 4 + 5 = 12. Hahmosi taitoarvo M14 kiväärillä on siis 12x3 + KET.
Selvitä hahmosi Puolustus, Päätös ja Suunnitelma -arvot seuraavasta taulukosta:
Selvitä hahmosi Kriittinen etäisyys ja Moraalin nosto seuraavasta taulukosta:
Taistelu- Kriittinen Moraalin
tahto etäisyys nosto
------ ---------- --------
1 6 160
2 6 150
3 6 140
4 6 130
5 5 120
6 5 112
7 5 104
8 5 96
9 5 88
10 4 80
11 4 76
12 4 72
13 4 68
14 4 64
15 4 60
16 4 56
17 4 52
18 4 48
19 4 44
20 3 40
21 3 38
22 3 36
23 3 34
24 3 32
25 3 30
26 3 28
27 3 26
28 3 24
29 3 22
30 2 20
31 2 19
32 2 18
33 2 16
34 2 15
35 2 14
36 2 13
37 2 12
38 2 10
39 2 9
40-41 1 8
42-43 1 7
44-46 1 6
47-48 1 5
49-57 1 4
58-64 1 3
65-72 1 2
73-79 1 1
80+ 1 0
Selvitä hahmosi Johtajuuteen liittyvät arvot seuraavasta taulukosta:
Komento Komento Moraalin
JT aika etäisyys nostobonus
----- --------- -------- ----------
0 340 1 -40
1 320 1 -35
2 300 1 -30
3 280 2 -25
4 260 2 -25
5 240 2 -24
6 220 3 -24
7 200 3 -23
8 180 3 -23
9 160 4 -22
10 140 4 -21
11 120 4 -20
12 100 5 -18
13 80 5 -15
14 60 5 -13
15 40 6 -10
16 36 6 -7
17 32 6 -3
18 28 7 0
19 24 7 3
20 20 7 6
21 16 8 10
22 14 8 12
23 12 8 15
24 11 9 17
25 10 9 20
26 9 9 25
27 8 10 30
28 7 10 32
29 6 10 35
30 6 11 35
31 5 11 40
32 5 11 45
33 4 12 50
36 4 12 55
37 3 12 60
38 3 13 65
39 3 13 70
40 3 13 75
41 2 14 80
42 2 14 85
43 2 15 90
44 2 15 95
Sitten laske hahmollesi loput arvot:
Mitä paremman perusnopeuden saat, sitä tehokkaammin hahmosi toimii taistelutilanteessa.
Mitä enemmän saat toimintoja, sen parempi.
Valitse hahmollesi hänen erikoiskoulutuksensa tai roolinsa mukainen Varusteet-sivu. Lisää mahdollisesti taustasta tai Eduista tai Haitoista johtuvat varusteet painoineen.
Tervetuloa Vietnamiin! Pestisi kestää 395 vuorokautta...
Takaisin hahmonluonnin pääsivulle