Charlie ei surffaa: Luo pelaajahahmo

Luo amerikkalainen pelaajahahmo

Kampanja 2 - USMC 1969 - CeS 5.1

USMC Photograph




1. HAHMOLOMAKKEET


Hahmosi varsinainen ura valitaan myöhemmin, mutta näin aluksi voit käyttää värvättyjen hahmolomaketta (odt pdf)
Värvättyjen varusteet löytyvät tästä: odt pdf

Muut amerikkalaisten hahmojen hahmolomakkeet ovat:
Upseeri (odt pdf)
Lääkintämies (odt pdf)

Voit myös hyötyä Hessu H:n väsäämästä taulukkolaskentasovelluksesta, joka laskee arvoja puolestasi. (xlsx).

Lisäksi voit halutessasi hyödyntää painojen laskemisessa siihen tehtyä exceliä xlsx

2. TAUSTA


Heitä tai valitse hahmosi kotiosavaltio:


          Osavaltiotaulukko

   d1000

   001-020  AL  Alabama
   021-026  AK  Alaska
   027-035  AZ  Arizona
   036-046  AR  Arkansas
   047-120  CA  California
   121-131  CO  Colorado
   132-146  CT  Connecticut
   147-152  DE  Delaware
   153-158  DC  District of Columbia
   159-184  FL  Florida
   159-184  GA  Georgia
   185-206  HI  Hawaji
   207-213  ID  Idaho
   214-220  IL  Illinois
   221-268  IN  Indiana
   269-292  IA  Iowa
   293-309  CA  California
   310-322  KS  Kansas
   323-339  KY  Kentucky
   340-358  LA  Louisiana
   359-365  ME  Maine
   366-384  MD  Maryland
   385-410  MA  Massachusetts
   411-449  MI  Michigan
   450-468  MN  Minnesota
   469-481      Mississippi
   482-503  MS  Missouri
   504-510  MT  Montana
   511-519  NE  Nebraska
   520-525  NV  Nevada
   526-532  NH  New Hampshire
   533-564  NJ  New Jersey
   565-571  NM  New Mexico
   572-651  NY  New York
   652-675  NC  North Carolina
   676-682  ND  North Dakota
   683-730  OH  Ohio
   731-745  OK  Oklaholma
   746-756  OR  Oregon
   757-810  PA  Pennsylvania
   811-817  RI  Rhode Island
   818-832  SC  South Carolina
   833-839  SD  South Dakota
   840-859  TN  Tennessee
   860-905  TX  Texas
   906-912  UT  Utah
   913-918  VT  Vermont
   919-940  VA  Virginia
   941-957  WA  Washington
   958-970  WV  West Virginia
   971-992  WI  Wisconsin
   993-998  WY  Wyoming
   999-1000 (heitä uudestaan)


Heitä tai valitse hahmosi etninen tausta:
      Heitto   Etninen tausta ja vaikutukset
      --------------------------------------
      01-50    Kaukasialainen
                  01-64  Integroitunut ("tyypillinen valkoinen jenkki" ilman voimakasta etnisyyttä)
                  65-69  Muu eurooppalainen (voimakkaasti etninen) KOU+1, VET+1, ylennykset -2
                  70-75  Irlantilainen  KOK+1, KOU-3, 
                  76-85  Italialainen   VET+1, KOU-3, MAK+2
                  86-95  Juutalainen    ÄLY+1, KOU+2
                  96-100 Punaniska      ÄLY-1, VET-1, KOU-6, HAJ-1
      51-75    Afroamerikkalainen       KUN+1, KOK+1, KOU-6, ylennykset -5
      76-85    Latinalaisamerikkalainen 
                  01-70  Meksikolainen  KOK-2, KET+1, KOU-6, ylennykset -2
                  71-80  Puertoricolainen KOK-2, KET+1, KOU-6, ylennykset -2
                  81-89  Kuubalainen    KOK-2, KET+1, KOU-6, ylennykset -2
                  90-95  Keski-Amerikkalainen  KOK-2, KET+1, KOU-3, ylennykset -2
                  96-100 Etelä-Amerikkalainen  KOK-2, KET+1, KOU-3, ylennykset -2
      85-90    Orientaali
                  01-60  Kiinalainen / Taiwanilainen KOK-3, KET+1, VII+1, ylennykset -2
                  61-80  Hawajilainen KOK-1, ylennykset -2
                  81-90  Japanilainen KOK-3, KET+2, TAH+2, ylennykset -2
                  90-95  Filippiiniläinen  KOK-2, KET+1, ylennykset -2
                  96-97  Vietnamilainen  Vähättelee KOK, KET+2, KOU-3, ylennykset -2 
                  98-100 Muu (valitse tausta, esim. malesialainen) KET+1, KOU-3, ylennykset -2
      91-93    Amerikan intiaani 
                  01-30  Ylväs, vanhanaikainen intiaani 
                            KET+1, VII+2, VET+1, KOU-5, MUI+1, KUU+2, NäK+2, HAJ+2, ylennykset -2
                  31-100 Moderni rappioitunut reservaatti-intiaani 
                            KET+1, KOU-6, KUU+1, NäK+1, HAJ+1, ylennykset -4
      94-100   Muu (esim. arabi, intialainen) KOU-5, ylennykset -2
               
   Heitä hahmosi etniselle taustalle intensiivisyys 3x(5d6) ja merkitse se hahmolomakkeelle taustan perään.  



3. OMINAISUUDET


Heitä hahmollesi joukko tärkeitä ominaisuuksia. Taistelutoiminnassa on eniten hyötyä ominaisuuksista KUN, KOK, KET ja TAH.
Tähdellä (*) merkityt ominaisuudet voi vähätellä tai panostaa tai heittää normaalisti. Voit panostaa jopa kolmeen ominaisuuteen jolloin saat tavallista parempia arvoja niihin, mutta jokaista panostettua ominaisuutta kohden sinun on vähäteltävä yhtä ominaisuutta:

Vähätelty: (4d6)/2
Tavallinen: 4d6-4 , vähintään 3
Panostettu: Heitä 4d6, ota parempi (tulos-4) TAI (tulos+16)/2
Huomaa, että Ominaisuus voi olla murtoluku.
HUOM! Nyt vuonna 1969 Merijalkaväki joutuu jo ottamaan huonokuntoisempia vapaaehtoisia riveihinsä. Hahmosi ei enää tarvitse panostaa KUN. Lisäksi ellei etninen tausta, Edut tai Haitat määrittele toisin, merijalkaväen hahmo saa vähätellä haluamiasi ominaisuuksia.

Heitä seuraavat ominaisuudet (muista ottaa mukaan kohdan 2. Tausta antamat muuttujat):
Kunto KUN *
Koko KOK *
Ketteryys KET *
Äly ÄLY *
Viisaus VII *
Tahdonvoima TAH *
Vetovoima VET *
Koulutus KOU *
   Heittämäsi KOU kertoo hahmosi koulunkäynnistä seuraavaa:
       KOU  0- 4: Ala-aste 
            5- 8: Yläaste
            9-12: Lukio
           13-14: Yliopisto
           15-17: Maisteri
           18-20: Professori

   Heitä hahmosi ammatti (d100 + KOU):
      01-25    Ei ammattia 
      26-30    Rikollinen (on rikosrekisteri)
      31-60    Tehdastyöläinen 
      61-80    Käsityöläinen (mekaanikko, rakennustyöläinen tms. Päätä itse tarkemmin)
      81-100   Maanviljelijä, kalastaja tms. 
     101-      Opiskelija (päätä pääaine) 

   Heitä hahmosi ammatille intensiivisyys 3x(5d6) ja merkitse se hahmolomakkeelle ammattinimikkeen perään.     

   Heitä hahmosi ikä (10+KOU+1d6, kuitenkin vähintään 18)


Muisti MUI 4d6-4 , vähintään 3
Kuulo KUU 4d6-4 , vähintään 3
Näköaisti NÄK 4d6-4 , vähintään 3
Hajuaisti HAJ 4d6-4 , vähintään 3
Makuaisti MAK 4d6-4 , vähintään 3
Tuntoaisti TUN 4d6-4 , vähintään 3

Heitä luonteenpiirteet (Särmä, Varovainen, Luottavainen, jne.) seuraavasti: Heitä vasemmanpuoleinen luonteenpiirre 5x(3d6). Oikeanpuoleisen arvo on 100-vasemmanpuoleinen. Kun olet saanut luonteenpiirteet heitettyä, saat muokata niitä haluamaasi suuntaan yhteensä 30 pisteen verran.
Raami RAA (3d6+12)  
     Lihava        29-
     Tukeva        25-28
     Normaalipaino 22-24
     Urheilullinen 21
     Hoikka        19-20
     Hintelä       17-18
     Alipainoinen  15-17
     Hyttyssarjalainen -15 
Kokemus: KOU/2
Trauma: 4d6-4 , vähintään 3
Säkä: 20-ÄLY
Moraalitaso MT: Laske yhteen seuraavat
     Aselaji:
         Merijalkaväkisotilas: +11 (eliittisotilas 8 + ammattisotilas 3)
         Merimies:             + 6 (merimies 3 + ammattisotilas 3)
     Sotilasarvo (yksi seuraavista)
         E-1 tai E-2     :  +0
         E-3             :  +1
         E-4 tai E-5     :  +2
         E-6 tai E-7     :  +3
         E-8 tai O-1     :  +4
         O-2 tai yli     :  +5
     Tulitaistelujen lukumäärä, joihin hahmosi on osallistunut (yksi seuraavista):
         0               :  -4
         Alle 5          :  -2
         Yli 5           :  +1
         Liian monta     :  +4 (hahmoa pelattu vähintään neljässä Ropeconissa)
     Evakuointijärjestely:  +1 (helikopterilla)
     Etujen ja Haittojen antamat MT muutokset
     Mitalien antamat MT muutokset

Itsehillintä ITS: 3x(3d6+3)
Taisteluäly TAI: (ITS/10) + MT
Johtajuus: 2d6


3. EDUT JA HAITAT


Heitä hahmollesi vähintään yksi Etu ja yksi Haitta oheisilla taulukoilla.

Voit heittää hahmollesi korkeintaan kaksi Etua, mutta hahmollesi on tällöin heitettävä kaksi Haittaa.

Tai voit myös heittää taulukolla:
01-75 Hahmollasi on 1 Etu ja 1 Haitta
76-100 Hahmollasi on 2 Etua ja 2 Haittaa


Huom! Kaikkia Etuja tai Haittoja ei ole syytä kertoa toisille pelaajille. Kerro ne kuitenkin aina pelinjohtajalle.

Heitä jokaiselle Edulle ja Haitalle intensiivisyys 3x(5d6).

4. URAVALINTA


Tässä vaiheessa sinun tulee valita hahmosi ura. Siirry hahmosi uran mukaiselle hahmonluontipolulle (palaat sieltä sitten aikanaan tämän sivun kohtaan 5. Luppoilua yksikössä):

Värvätty: Melkein kaikki pelaajahahmot ovat värvättyjä. Ei vaatimuksia. Jos KUN on 4 tai alle, KUN nousee 5 pistettä.
Upseeri: Vaatimukset KUN 11+, ÄLY 10+, TAH 10+, KOU 11 tai 12. Särmä 51+. Ei rikosrekisteriä.
Lääkintämies: Vaatimukset KOU 9+. Ei rikosrekisteriä.


5. LUPPOILUA YKSIKÖSSÄ


Valmiit merijalkaväkimiehet ja lääkintämiehet siirtyvät palvelukseen omaan yksikköönsä jossain päin Yhdysvaltoja. Tätä kestää n. 6-7 kk, ennen kuin yksikkö siirtyy Vietnamiin.

Lisää ikää 1 vuosi.

Heitto: d100 alle (100-(5xKUN)): Jos ei onnistu ja KUN on 15 tai yli, KUN laskee yhdellä ja Raami siirtyy 1d3 kohti Lihavaa 29.

Heitä Traumaheitto: Trauma/10 pyöristettynä verran d10 noppia, kohdeluku 6. Listää Traumaa 1d6 pistettä per onnistuminen. Jos 3 tai enemmän onnistumisia, hahmosi tyttöystävä/vaimo jättää hänet ja joudut lisäämään Haitan "Hyvä John".

E-4 korpraalit heittävät: d100 alle VETx3. Jos onnistuu, uusi sotilasarvo on E-5 kersantti (sergeant) ja Trauma vähenee 1d6, ITS nousee 1d6.

E-2 sotamiehet heittävät: d100 alle VETx3. Jos onnistuu, uusi sotilasarvo on E-3 alikorpraali (Lance Corporal) ja Trauma vähenee 1d6, ITS nousee 1d6.


Jos hahmosi ei joutunut aliupseerikouluun tai upseerikouluun, hän saa ÄLY verran kokemuspisteitä, jotka voit sijoittaa miten haluat.

Jos sinulta jää yli kokemuspisteitä, kirjaa puolet niistä kohtaan "Kertyneet kokemuspist".

6. VIIDAKKOKOULUTUS OKINAWALLA


Matkalla Vietnamiin yksikkösi joutuu viideksi vuorokaudeksi viidakkokoulutukseen Okinawalla. Koulutuksessa harjoitellaan johtamista, kiipeilyä, suunnistamista, partiointia ja taistelua.

Hahmosi saa taidot jotka merkitty vihreällä V-kirjaimella hahmolomakkeeseen. Lisäksi voit sijoittaa 10 kokemuspistettä haluamallasi tavalla Sotilaan taidot, Havainnointi, Kommunikointitaidot tai Liikunta -putouksiin.

Jos sinulta jää yli kokemuspisteitä, kirjaa puolet niistä kohtaan "Kertyneet kokemuspist".

7. SAAPUMINEN VIETNAMIIN


Vietnamissa hahmosi joutuu kahden viikon pituiselle tiedustelukomppanian sisänajokurssille. Hahmosi saa 56 kokemuspistettä, jotka voit sijoittaa haluamallasi tavalla seuraaviin putouksiin:
 * Asetieto -> Tulenjohto 
 * Sotilaan taidot -> Merijalkaväen ulkopalvelus 
 * Havainnointi
 * Kommunikointitaidot -> Johtaminen
* Kommunikointitaidot -> Käsimerkit (+VII) * Liikunta -> Urheilulajit -> Juoksulajit * Liikunta -> Urheilulajit -> Muut lajit * Liikunta -> Urheilulajit -> Muut lajit -> Kiipeäminen (erityisen tärkeä) * Taiteet -> Kuvataiteet -> Valokuvaus -> Järjestelmäkamera (+VII) * Taiteet -> Kuvataiteet -> Valokuvaus -> Pokkarikamera (+VII) * Ajotaito -> Vene -> Soutuvene -> Kumivene (+VOI)


Jos sinulta jää yli kokemuspisteitä, kirjaa puolet niistä kohtaan "Kertyneet kokemuspist". Sikäli kun hahmonluonnissa jäi yli kokemuspisteitä jotka olet merkinnyt kohtaan "Kertyneet kokemuspist", voit nyt sijoittaa ne kuten haluat Sotilaan taidot, Havainnointi, Kommunikointitaidot tai Liikunta -putouksiin.

Laske hahmosi Voima ((Kunto + Koko)/2) VOI
Pituus (PIT): (3 x KOK) + 138 + 1d6 cm
Laske hahmosi Paino: PIT x PIT x RAA /10000 kg
Laske Taistelutahto: TAH x MT / 4
Laske uudestaan Taisteluäly TAI sillä se on voinut muuttua: (ITS/10) + MT
Laske hahmosi Johtajuustekijä JT: Johtajuus + MT


Laske kaikkien taitojen arvot. Jokainen T, P, J ja V opittu ja valinnainen (tässä merkitty X) taitopiste a, b, c ja d puissa lasketaan yhteen ja kerrotaan kolmella. Esimerkki: Hahmollasi on:

a Asetieto         P 16 32 64 128 256 512 1024 +ÄLY   (= 1)
b Kivääri          P P 12 24 48 96 192 384 768 +KET   (= 2)
c Kerta ls kiv     P P P X 32 64 128 256 512 +KET     (= 4)
d M14              P P P P X 36 72 144 288     +KET   (= 5)

Jotta saadaan taitoarvo M14 kiväärin kanssa, lasketaan a, b, c ja d tasojen taitotasot (jokainen P, P, J ja V sekä valinnainen on aina 1) yhteen eli 1 + 2 + 4 + 5 = 12. Hahmosi taitoarvo M14 kiväärillä on siis 12x3 + KET.


Selvitä hahmosi Puolustus, Päätös ja Suunnitelma -arvot seuraavasta taulukosta:




Selvitä hahmosi Kriittinen etäisyys ja Moraalin nosto seuraavasta taulukosta:
 Taistelu-  Kriittinen   Moraalin
  tahto     etäisyys      nosto
 ------     ----------   --------
  1         6           160  
  2         6           150  
  3         6           140  
  4         6           130  
  5         5           120         
  6         5           112         
  7         5           104         

  8         5            96        
  9         5            88        
 10         4            80        
 11         4            76        

 12         4            72        
 13         4            68        
 14         4            64        
 15         4            60        

 16         4            56        
 17         4            52        
 18         4            48        
 19         4            44        

 20         3            40        
 21         3            38        
 22         3            36        
 23         3            34        

 24         3            32        
 25         3            30        
 26         3            28        
 27         3            26        

 28         3            24       
 29         3            22       
 30         2            20       
 31         2            19       

 32         2            18       
 33         2            16       
 34         2            15       
 35         2            14       

 36         2            13       
 37         2            12       
 38         2            10       
 39         2             9       

 40-41      1             8       
 42-43      1             7       
 44-46      1             6       
 47-48      1             5       

 49-57      1             4       
 58-64      1             3       
 65-72      1             2       
 73-79      1             1       

 80+        1             0       

Selvitä hahmosi Johtajuuteen liittyvät arvot seuraavasta taulukosta:
         Komento   Komento  Moraalin
  JT      aika     etäisyys nostobonus    
 -----  ---------  --------  ----------
    0      340         1      -40
    1      320         1      -35
    2      300         1      -30
    3      280         2      -25
    4      260         2      -25
    5      240         2      -24

    6      220         3      -24
    7      200         3      -23
    8      180         3      -23
    9      160         4      -22
   10      140         4      -21

   11      120         4      -20
   12      100         5      -18
   13       80         5      -15
   14       60         5      -13
   15       40         6      -10 

   16       36         6       -7
   17       32         6       -3
   18       28         7        0
   19       24         7        3
   20       20         7        6
   
   21       16         8       10
   22       14         8       12
   23       12         8       15
   24       11         9       17
   25       10         9       20

   26        9         9       25
   27        8        10       30
   28        7        10       32
   29        6        10       35
   30        6        11       35

   31        5        11       40
   32        5        11       45
   33        4        12       50
   36        4        12       55
   37        3        12       60

   38        3        13       65
   39        3        13       70
   40        3        13       75
   41        2        14       80 
   42        2        14       85

   43        2        15       90
   44        2        15       95
Sitten laske hahmollesi loput arvot:

Mitä paremman perusnopeuden saat, sitä tehokkaammin hahmosi toimii taistelutilanteessa.









Mitä enemmän saat toimintoja, sen parempi.

Valitse hahmollesi hänen erikoiskoulutuksensa tai roolinsa mukainen Varusteet-sivu. Lisää mahdollisesti taustasta tai Eduista tai Haitoista johtuvat varusteet painoineen.

Tervetuloa Vietnamiin! Pestisi kestää 395 vuorokautta...



Takaisin hahmonluonnin pääsivulle