Charlie ei surffaa: kampanja 2


Charlie ei surffaa: Kampanja 2 - Tölkkipäät


Merijalkaväkisotilaat tukikohdan vartiopaikalla. Ropecon 2022.

Charlie ei surffaa on roolipelikampanja Vietnamin sodasta. Pelaajahahmot ovat amerikkalaisia merijalkaväen miehiä eli tölkkipäitä.

Tehtävät muodostavat kampanjan, jossa pelaajahahmot kehittyvät. Tehtävät puolestaan koostuvat yhdestä tai useammasta skenaariosta. Voit pelata yhden tai useampia skenaarioita. Pelaajahahmot ovat alussa kokemattomia, juuri "maailmasta" Vietnamiin saapuneita, mutta aikaa myöten kehittyvät paremmiksi.

Vietnam kuvataan pelissä amerikkalaismerijalkaväkisotilaitten silmin petollisena paikkana, jossa ystävällisen ja vihamielisen vietnamilaisen ero on äärimmäisen häilyvä. Omat upseerit ovat ääliöitä tai sotahulluja maanikkoja, omat julkisen sanan edustajat vasemmistolaisia rääväsuita, hipit kotimaassa aggressiivisia radikaaleja. Sodassa ei ole mitään järkeä ja se on jo hävitty. Mutta pestissä on päiviä jäljellä vielä yli 200 ja jotenkin pitäisi säilyä hengissä.


Järjestelmät

Roolipelijärjestelmänä on oma Charlie ei surffaa, versio 5.2.

Taistelujärjestelmänä on Phoenix Command, 4.painos "koska mikään muu ei kelpaa". Phoenix Command on jo edesmenneen Leading Edgen täysin pelaamiskelvoton röykkiö huipputarkkoja sääntöjä tuliaseiden mallintamisesta roolipeleihin. Pelin mittakaava on kahden metrin ruudut, puoli sekuntia, yksi luoti ja sata grammaa painoa. Järjestelmä vaikuttaa pääosin hyvin realistiselta ja Twilight 2000:n tai RoleMasterin tuliasesääntöihin tottuneet pelaajat menettävät helposti hahmonsa jo ensimmäisessä kahakassa. Nykyaikaisten konetuliaseiden kanssa ei ole leikkimistä.

Mammuuttimaisuudestaan johtuen Phoenix Command ei ole niitä kaikkein nopeimpia järjestelmiä. Tietokoneavusteisena peli kuitenkin toimii jotensakin, vaikkakin juoheaa taistelujärjestelmää Phoenix Commandista ei saa tekemälläkään... eikä kyllä ole tarkoitus edes yrittää - realismilla on hintansa. Twilight 2000:n ja Phoenix Commandin yhteenliittämistä esitti ensimmäisenä Richard Milner Games Review:n numerossa 8/89.



Partio etenee Huen kaduilla. CharlieCon 2018.

Charlie ei surffaa, versio 5.2

Ropeconissa 2010 esitelty versio 3.0 oli suurin muutos peliin ikinä. Vanha Twilight 2000 -perustainen hahmonluontijärjestelmä korvattiin kokonaan uudella. Järjestelmä mahdollistaa sotaelokuvien kliseiden mallintamisen ihan uudella tarkkuudella verrattuna edelliseen, taisteluorientoitunueeseen hahmonkehitysjärjestelmään.

Hahmonkehitys on oma systeemini ja perustuu osin Phoenix Command -piireissä kehiteltyyn PIRFGRC (Peoples International Resistance to Fluff Gaming Revolutionary Council) projektiin, jonka taito-vesiputousmallia olen hyödyntänyt. Kaikelle mitä hahmo voi haluta tehdä on vesiputousmallissa taito, jos hahmo ei ole opiskellut juuri sitä nimenomaista asiaa, käytettäväksi taidoksi valitaan putouksen yläjuoksun suuntaan seuraava. Loppujen lopuksi suunnilleen kaikki mitä Merijalkaväen mies sisällä tai ulkona tekee perustuu hänen Merijalkaväen sisä- tai ulkopalvelus taitoihinsa.

Hahmoille voi heittää pari noin 250 Eduista ja Haitoista, joita olen lainaillut sellaisista peleistä kuin GURPS, Praedor, D&D, Nuts!, FNG, Riddle of Steel, Ars Magica jne. ja kehittänyt itse. Pelini on myös saanut vaikutteita Twilight 2000 ja Twilight 2013 peleistä. Nykyinen hahmonkehitysjärjestelmä on niin hieno, ettei se oikein pääse oikeuksiinsa conipelissä. Se antaa kuitenkin hahmolle jo luonnissa muutaman roolipelillisesti hyödynnettävän ominaisuuden, joiden perusteella pelaaja voi ruveta työstämään suhdettaan hahmoon.

Tänäkin vuonna peliä on taas hieman muutettu, toivottavasti edelleen parempaan suuntaan. Hahmojen vuorojärjestyksen arvonnassa käytetyt pelikortit ovat jääneet historiaan ja järjestys arvotaan nyt tietokoneella.


Hyökkäys kylään. Ropecon 2022.



Takaisin aloitussivulle